Har ni gjort förändringar i organisationen? Gå igenom och uppdatera kontaktlista för IKT och lokala tekniker här.
Har ni gjort förändringar i organisationen? Gå igenom och uppdatera kontaktlista för IKT och lokala tekniker här.
Detta blir ett långt sista nyhetsbrevet detta läsår och det innehåller mycket matnyttig information. Nyhetsbrevet är tillbaka igen i början av augusti. Vi hoppas ni alla får fantastiska skolavslutningar och vi vill passa på att önska er en riktigt trevlig sommar!
Ni hittar alltid senaste driftinformation och status i vår Google Chat, GGIT - IKT - Chat, om ni inte redan är med maila anette.apel@academedia.se.
(Kort datum kvar)
2025-06-06 sista registreringsdag för upphämtning i juni
2024-06-13 sista registreringsdag för upphämtning i augusti.
Datorer som gick ur leasing 2025-05-31 som ej säljs till elever och där ni ej heller har ett uttalat behov av lånedatorer ska returneras till Advania. Ekonomin från försäljning samt återlämning går direkt på skolans resultat.
Beställa återlämning
Fyll i någon av flikarna juni eller augusti med ett ungefärligt antal datorer ni vill returnera i dokumentet, Bokning Återlämning 2025.
Ni kan enkelt se hur många datorer ni har kvar från årets försäljning i denna fil: Skolor som flaggat för att behålla datorer. Om ni väljer att behålla datorer skriv en kommentar om orsaken och hur stort antal. (Grundskolan som skall behålla alla sina datorer för att fortsätta använda behöver inte fylla i denna lista)
Formulär för avregistrering av Chromebooks.
Formulär för avregistrering av Appleprodukter.
Då september-november är den tid då verkstaden historiskt sett har mest att göra så rekommenderar vi er att skicka in utrustning redan nu. Väntar ni finns det risk att reparationen tar längre tid.
OBS! Cube serviceverkstad returnerar inget under juli då risken är stor att fraktbolag ej lyckas nå er på skolan. Om ni skickar in något ni vill ha tillbaka i juli så lägg en kommentar om detta i felanmälan.
Har ni trasig utrustning som ni vill kassera finns rutin för detta här: Säker avyttring
Från utrullningen av höstens datorer och framåt så kommer våra Apple produkter levereras av Advania. Det innebär att ni beställer från Advanias webshop och felanmäler i Cube. I Cube kommer ni kunna felanmäla både gamla och nya Apple-enheter från den 1:e september. De som är inköpta tidigare kan fortsatt lämnas in hos C&C.
Här hittar ni den senaste uppdaterade rutinen för att kompletteringsbeställa klienter, projektorer/AV-utrustning och väskor. Kompletteringsbeställningar för IT
Observera att nytt för nästa läsår är:
Leverantör för Apple är Advania
Väskor till både Grundskolan och Gymnasiet levereras av Påhlsons Daylight AB.
academedia@advania.se – För PC, Chromebook, Apple och övrig utrustning
av-academedia@dustin.com - För projektorer
daniel@pahlsons.com eller goran@daylight.se - För väskor
Om ni funderar kring vad och hur mycket ni beställt och/eller vilket leveransdatum ni önskat kan ni gå in på nedan fil och titta. Skulle ni upptäcka några fel eller vill ändra leveransdatum behöver ni kontakta Advania (academedia@advania.se)
Grundskola: IT-Investeringar GR 2025
Gymnasie: IT-Investeringar GY 2025
Ni som undrar när läsårsarkiveringen är eller när sparslagningen sker inför skolstarten samt andra viktiga datum se nedan länkar.
Grundskola: https://medarbetare.academedia.se/grundskola/schoolsoft/
Gymnasie: https://medarbetare.academedia.se/gymnasieskola/schoolsoft/
Analysverktyg grundskola
I grundskolan har man i SchoolSoft haft en modul som heter Analysverktyg. Segmentet har beslutat att säga upp den funktionen då den inte längre används på huvudmannanivå. Kvalitetsprocessen hanteras idag i andra verktyg. Den går inte att ha aktiv för enskilda skolor då den enbart kan vara “av” eller “på” på verksamhetsnivå.
Det är lätt att glömma sitt lösenord över sommaren. Påminn era medarbetare att ha uppdaterad information på https://konto.academedia.se/ så att de enkelt kan ändra lösenordet utan att behöva kontakta supporten.
Avrop tjänster från budgetprocessen
Nu är avropen gjorda för de tjänster ni valde på skolorna under budgetprocessen. Ni ska i regel få tillgång till nyvalda tjänster från den 1/7 och har ni haft dem sedan tidigare ska inga behörigheter försvinna.
Om ni är osäkra på vilka tjänster som till er skola beställt kan ni se det via nedan länkar.
Grundskola: IT-Tjänster och applikationer GR
Gymnasie: IT-Tjänster och applikationer GY
För Symbolbruket (WidgitOnline) och Film och skola kommer leverantören att kontakta rektor för att stämma av hur ni vill göra med användare för att säkerställa att inget tidigare arbete går förlorat. Rektor kan delegera detta till annan ansvarig.
WeLib (leverantör Axiell)
WeLib är namnet på den digitala tjänsten som grund- och gymnasiet valt för att hantera utlåning av digitala och fysiska böcker på skolbiblioteken. Själva tjänsten når ni här och för skolor som inte haft den tidigare kommer den att vara aktiv från senast den 1/7. Behöver ni beställa kringutrustning som lånekiosk, scanrar eller etiketter för att märka upp böcker kan ni läsa mer om det och följa länk för beställning på Medarbetarwebben. Länk för Gr och Gy.
Har man behov av utbildning för att komma igång med WeLib så kommer det att erbjudas webbinarier under vecka 33 och 34. Exakta datum är inte klart ännu men de kommer att erbjudas via Academy.
Guider för elever att själva rensa sin PC, Apple-enhet eller Chromebook efter utköp och efter studenten.
Om ni har elever som köpt ut sin dator så är det viktigt att eleven gör en ominstallation/återställning för att bli av med Academedialåsning så att de inte får problem senare. Nedan hittar ni guider och instruktioner.
Från och med den 16:e juni ska datorer som elever köpt ut via portalen var borttagna i Academedias system.
ChromeBook:
https://support.google.com/chromebook/answer/183084?hl=sv
Apple:
https://docs.google.com/document/d/1K4iUkDVntPnGqthnmiu-SDpWyf-Cp2KrzoinHNzT47o
PC:
Scrolla ner på sidan till “Gör en ren installation av Windows med installationsmedia”
Lösenordet till BIOS för datorer som köps ut finner ni i detta dokument: Lösenord för skoladministratörer PC/MAC
Det är okej att lämna ut BIOS-lösenord för 2022 års datorer till elever så de kan göra ominstallation på egen hand.
En vanlig fråga som kommer upp är informationen som redan står i elevbrevet. Dvs frågan om licenser. Licenser ingår inte i köpet av dator (ej heller den Windows Education som datorn har. Men licens för Windows Home finns inbyggt i datorn om man följer guiden ovan). Ni behöver inte rensa datorn från detta eftersom våra licenser slutar att fungera per automatik efter att eleverna lämnat utbildningen.
Säkerställ att ni har rätt kontakt registrerad för mottagande av lösenordslistor för elever inför terminsstarten i augusti. Den vanligaste orsaken när skolan inte får några lösenordslistor är oftast att fel kontaktperson står registrerad eller saknas helt. Meddelandet kan även ha hamnat i skräpposten, kolla alltid där.
I syfte att säkerställa att ni har angett en korrekt mottagare för dessa lösenordslistor kommer vi att göra ett testutskick till de som idag står som kontaktpersoner för listorna.
Förväntar du dig att du ska få detta testutskick, men inte fått det senast söndagen den 8 juni då behöver ni uppdatera kontaktperson för er skola på servicewebben via detta formulär.
Vill du också få detta brev? Registrera dig här