April 2024

Hej Alla

Återlämning/Försäljning datorer (Kräver åtgärd innan sista maj för försäljning och återlämning)

Vi har nu startat arbetet med försäljningen och återlämning av utrustning som går ur leasing i slutet av terminen. All information om detta hittar ni i dokumentet; Återlämning 2024


Nätverksförändring i sommar?

Glöm inte att lägga beställningar på nätverksförändringar inför höstens skolstart redan nu om ni inte gjort det. Beställ flytt, nytt eller avslut av nätverk på respektive formulär här.

SSO Advania Webshop

Tester är nu genomförda och vi kommer att aktivera SSO den 2:a april för Advanias webshop. Det betyder att du loggar in med samma uppgifter som till din e-post.

Om du redan idag har ett konto till webshoppen så kommer du att få ett separat mejl med inloggningsrutiner. 

Saknar du konto kan detta beställas här.



Förändring vid inloggning med BankID

Från och med 2024-05-01 genomför BankID en förändring  för att göra sina tjänster säkrare. Förändringen innebär att inloggning sker via QR-kod istället för personnummer.

Det är främst vårdnadshavare som använder BankID idag vid inloggning till Schoolsoft. Ni behöver inte göra något utan detta är bara information.


Vikariekonton

Vi kommer äntligen att lansera tjänsten från och med den 15 april. Ni kommer då att kunna beställa/skapa korttidsvikariekonton direkt från schoolsoft. Läs mer i guiden här!

Studybee

Nytt beställningsformulär för synk och aktivering
Det har tagits fram ett nytt formulär för att beställa eller avbeställa synk av skolans elever och personal till Studybee. Länk till beställningsformuläret 

Nya appen
Det blev lite problem när vi rullade ut den nya appen för Studybee. Problematiken är att man inte kan ha gamla och nya applikationen installerade samtidigt, om du har fortsatta problem kontakta IT-support.


Digital provplattform gymnasieskolorna

Vi jobbar just nu för att få inloggningar som är synkade med Schoolsoft. Målet är att befintlig användardata ska följa med för de som redan nu använder Exam.Net och kunskapsmatrisen. Mer info på medarbetarwebben här.


iPads på integrerade förskolor

Det har fattats beslut om att iPads som används i grundskolans integrerade förskolor ska få en gemensam uppsättning av appar och inställningar för personal respektive barn-iPads. Under nästa vecka skickas ett formulär ut till ansvariga rektorer och biträdande för en kartläggning av de behov som finns i verksamheten inför den här förändringen.

Nätfiske och skräpmail 

Det skickas mycket spam och phishing mail till våra verksamheter. Var vaksamma mot mail som vill att ni köper presentkort, betalar fakturor och liknande. 


Påminnelse: Inköp av mobiltelefoner
Beställningen av mobiltelefoner görs via servicewebben under kategori telefoni. För beställning av telefon klicka här, välj ditt segment och logga in på Telia Trades sida. Kommer du inte in så kan det vara så att du inte har rätt behörighet. Det är din närmaste chef som måste göra beställning på det här.

Reparation / Kassering av trasig utrustning

Vi rekommenderar att skicka in trasig utrustning för reparation redan nu. Vänta inte till efter sommaren, september-oktober, för då har verkstan som mest att göra och det finns risk att reparationen tar längre tid.
Om ni har utrustning som är trasig som ni inte längre behöver kan ni följa denna rutin för stöd i kasseringen; Säker avyttring

Google Admin

Under kommande månad kommer nya roller för Administratörer i Google Workspace att testas och utvärderas. Därefter kommer vi starta upp med de efterlängtade utbildningstillfällena som baseras på dessa nya roller och behörigheter. Vi kommer att hålla er informerade. Tills dess att de nya rollerna är på plats lägger supporten extra resurser på att behandla adminändringar åt er.







Vill du också få detta brev? Registrera dig här

uppdatera dina inställningar or avregistrera